PROGRAM AUTORSKI
"MAŁY SAMORZĄD UCZNIOWSKI JAKO ISTOTNY ELEMENT SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ"autor: mgr Mariola Lewandowska
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Maksymiliana Golisza w Sztumie
WSTĘP
Samorząd Uczniowski jest jedną z wielu organizacji, która ma znaczący wpływ na życie szkoły.
Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I-III powinno zajmować miejsce szczególnie ważne. Poprzez jej tworzenie możemy rozwijać u dzieci postawę, wiedzę i umiejętności pozwalające kreować życie ludzi w demokratyczny sposób. Uczymy ich odpowiedzialności za rozwój pewnej wspólnoty, aktywności, pozwalającej świadomie kształtować otoczenie, umiejętności współpracy i szukania porozumienia w zespole, szacunku dla innego zadania, otwartości, pozyskiwania sojuszników dla swoich działań.
Uświadamiamy dzieciom, że nie jesteśmy sami, obok nas są inni ludzie, a my jesteśmy członkami większej społeczności – klasy, szkoły, miasta, gminy, powiatu...
Właśnie ten rodzaj działalności dzieci stanowi jedną z najbardziej istotnych właściwości modelowania nowoczesnej szkoły. Życie społeczne oparte na zasadach samorządności jest ważnym wyznacznikiem jej współczesności. Dlatego już od najmłodszych lat należy przygotować uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w życiu.
CEL GŁÓWNY
- Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I – III
CELE SZCZEGÓŁOWE
- Reprezentowanie ogółu uczniów klas I –III Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Maksymiliana Golisza w Sztumie
- Podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia działalności szkoły, a także wnioskowania do innych organów szkoły
- Uczenie samorządności i aktywności na forum szkoły i poza nią
- Zapewnienie wszystkim uczniom przestrzegania praw ucznia przez wszystkich pracowników szkoły wynikających ze Statutu Szkoły oraz innych aktów prawnych ( Konwencja Praw Dziecka)
- Uczenie demokratycznych form współżycia
- Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych
- Uczenie się odpowiedzialności moralnej, rozumienia odrębności przekonań, tolerancji
- Wdrażanie modelu ucznia aktywnego, odpowiedzialnego, umiejętnie współpracującego w zespole
- Realizowanie zadań związanych z edukacją społeczną, zdrowotną, regionalną i ekologiczną
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
- Pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności uczniów na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły oraz własnych zainteresowań
- Wspieranie własnej inwencji twórczej dziecka
- Wprowadzenia dziecka w świat wartości uniwersalnych jak dobro, prawda, miłość, piękno
- Angażowanie uczniów do wykonywania niezbędnych prac na rzecz klasy, szkoły, środowiska
- Dbanie o porządek w szkole i poza nią
- Pomoc w organizowaniu uroczystości szkolnych
- Przygotowanie apeli okolicznościowych
- Prowadzenie tablicy informacyjnej "Małego Samorządu Uczniowskiego"
- Sporządzanie gazetek okolicznościowych
- Wykonywanie dekoracji
- Współpraca z gazetką szkolną "Szkolniak"
- Organizacja i udział w akcjach charytatywnych
- Uwrażliwianie na ludzi potrzebujących, chorych, niepełnosprawnych
- Organizacja konkursów
FORMY REALIZACJI PROGRAMU
- Przygotowanie imprez i uroczystości szkolnych
- Udział pocztu sztandarowego w uroczystościach
- Pomoc w organizacji apeli i uroczystości szkolnych
- Prowadzenie współpracy z gazetką szkolną
- Bieżące uaktualnianie tablicy informacyjnej
- Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Dziecka
- Organizowanie akcji charytatywnych
- Zorganizowanie w okresach przedświątecznych zbiórki odzieży i zabawek dla potrzebujących dzieci
- Nawiązanie współpracy z Kołem Łowieckim "Darz Bór"
- Zorganizowanie zbiórki karmy dla zwierząt
- Przyłączanie się do akcji " Wielkiej orkiestry Świątecznej Pomocy"
- Aktywne uczestnictwo w akcjach ogólnopolskich jak i również organizowanych przez szkołę i środowisko lokalne
- Zorganizowanie i przeprowadzanie konkursów dla klas nauczania zintegrowanego
METODY PRACY
- rozmowa, dyskusja, pogadanka
- praktycznego działania
- wpływu osobistego, sytuacyjnego, społecznego
- ekspresji twórczej
ORGANIZACJA DZIAŁANIA MAŁEGO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
- Mały Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie nauczania zintegrowanego
- Poszczególne klasy I-III wybierają z pośród siebie Klasowy Samorząd Uczniowski składający się z trzech uczniów
- Wszyscy członkowie Klasowych Samorządów Uczniowskich tworzą szkolny "Mały Samorząd Uczniowski"
- Kadencja Klasowych Samorządów Uczniowskich trwa trzy lata. Dopuszcza się zmiany personalne w przypadku decyzji uczniów danej klasy. Nowo powołany członek Klasowego Samorządu Uczniowskiego wchodzi automatycznie w skład szkolnego "Małego Samorządu Uczniowskiego"
ZADANIA OPIEKUNA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
- Opiekun "Małego Samorządu Uczniowskiego" czuwa nad całokształtem prac samorządu
- Pośredniczy między uczniami a nauczycielami
- Doradza i wspomaga inicjatywę uczniowską
- Zapobiega i pośredniczy w rozstrzyganiu konfliktów na różnych płaszczyznach
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Mały Samorząd Uczniowski jest organizacją powołaną przez uczniów, dla uczniów i złożoną z uczniów.
Reprezentuje całą społeczność uczniowską z klas I – III i każdego ucznia indywidualnie.
Współpracuje z nauczycielami, administracją szkolną, poszczególnymi klasami, rodzicami, kółkami zainteresowań i środowiskiem lokalnym. Współdecyduje również o życiu i pracy szkoły.
Poprzez pracę w samorządzie, uczniowie uczą się angażowania w życie społeczne i służenie innym. Nabywają prawidłowych postaw i rozwijają cechy oraz umiejętności przywódcze. Uczą się planowania i osiągania założonych celów.
Spotkania Małego Samorządu Uczniowskiego odbywać się będą raz w miesiącu. Wszyscy członkowie, będą mieli znaczący wpływ na realizację założeń działalności samorządu.
Samorządność szkolna stanowi dla młodych obywateli Rzeczypospolitej Polskiej praktyczną naukę demokracji, która z pewnością procentować będzie w przyszłości nie tylko na płaszczyźnie politycznej, ale również ekonomicznej czy społecznej.
EWALUACJA
- zaangażowanie uczniów w realizację przedsięwzięć
- efektywność współpracy ze szkołą i środowiskiem lokalnym
- ankiety dla rodziców i członków Małego Samorządu Uczniowskiego